by : Johan Grimonprez

durée : 67:43 mn

1997

 

 

Cliquez sur l’image pour visionner le film via UBUWEB *

 

 

 

 

Ce projet (à l’initiative du Centre Pompidou) a été réalisé en coproduction avec le Kunstcentrum (STUC), Université de Louvain (Belgique). En assemblant des extraits de reportages d’actualité, des documents d’amateurs et des fragments littéraires empruntés à l’écrivain Don DeLillo, Grimonprez explore l’imagerie de notre culture de la catastrophe. Cette oeuvre résonne encore d’autant plus, depuis que nous avons « assisté », devant notre télévision, à la série d’attentats du 11 septembre 2001 aux Etats-Unis ou au tsunami en Asie du sud-est. La bande-son a été réalisée par le compositeur David Shea.

Johan Grimonprez est né en 1962 à Roeselare (Belgique). Anthropologue de formation, il réévalue notre rapport à l’image à travers le rôle prédominant des médias sur notre conscience du monde et de nous-mêmes. Artiste, il a le don de manipuler et superposer toutes sortes de sources filmiques, textuelles et musicales, créant son propre langage métaphorique et poétique, développant ainsi une autre narration entre documentaire et fiction. Source texte : Centre George Pompidou

*UBUWEB est un site Internet anglophone « non-commercial » fondé en novembre 1996 par le poète et critique musical Kenneth Goldsmith. On peut y trouver, par exemple, des fichiers mp3 et des vidéos : http://www.ubu.com/

DIAL H-I-S-T-O-R-Y, the acclaimed hijacking documentary that eerily foreshadowed 9-11. We meet the romantic skyjackers who fought their revolutions and won airtime on the passenger planes of the 1960’s and 1970’s. By the 1990’s, such characters were apparently no more, replaced on our TV screens by stories of anonymous bombs in suitcases. Director Johan Grimonprez investigates the politics behind this change, at the same time unwrapping our own complicity in the urge for ultimate disaster. Playing on Don DeLillo’s riff in his novel Mao II: « what terrorists gain, novelists lose » and « home is a failed idea », he blends archival footage of hijackings with surreal and banal themes, including fast food, pet statistics, disco, and his quirky home movies. David Shea composed the superb soundtrack to this free fall through history, best described in the words of one hijacked Pepsi executive as « running the gamut of many emotions, from surprise to shock to fear, to joy, to laughter, and then again, fear. »

« Dial H-I-S-T-O-R-Y » is a video film structured in a single 68-minute projection installation. The guiding visual thread of the piece is the almost exhaustive chronology of airplane highjackings in the world. The soundtrack is constituted of a fictive narrative inspired by two Don DeLillo novels-« White Noise » and « Mao II »-which, for Grimonprez, « highlight the value of the spectacular in our catastrophe culture. » (…) « Dial H-I-S-T-O-R-Y » blends photographic, electronic, and digital images, interspersing reportage shots, clips from science fiction films, found footage, and reconstituted scenes filmed by the artist. The work denounces the media spectacle and seeks to detect the impact of images on our feelings, our knowledge, our memory.

This film may only be shown for educational and non-commercial purposes. For all other enquiries please contact Other Cinema, the film’s distributor.

This film was produced by Emmy Oost (www.zapomatik.com).

Dial H-I-S-T-O-R-Y is made possible on UbuWeb by the permission of Johan Grimonprez and Emmy Oost.

Retour vers la catégorie « Echantillonnages »

Retour vers la catégorie « Désordres publics »

Retour vers la catégorie « Tout est politique »